الخطوط العريضة للقسم

  • ASSALAMUALAIKUM..


  •          วัตถุประสงค์
    1. เพื่อให้นักศึกษาได้รู้ถึงการจำแนกกลุ่มของภาษาศาสตร์ภาษามลายู
    2. เพื่อให้นักศึกษาได้เรียนรู้ถึงความแตกต่างของภาษาศาสตร์ในแต่ละกลุ่มหรือด้าน
            กิจกรรมการเรียนการสอน
    - บรรยาย/อภิปราย
    - ให้นักศึกษาทำความเข้าใจในเนื้อหาที่เรียน


              Ilmu linguistik adalah ilmu yang mengkaji bahasa secara saintifik. Maksudnya ilmu yang mengkaji dan menganalisis satu-satu bahasa tertentu secara empirikal dan objektif, iaitu mengkaji bahasa itu seperti yang benar-benar wujud tanpa dipengaruhi oleh agak-agakan, ramalan, sentimen atau falsafah. Misalnya, kita menggunakan ilmu linguistik itu untuk mengkaji bahasa Melayu. Kita mengkaji bahasa Melayu sepert yang benar-benar wujud dan digunakan oleh masyarakat bahasa itu, misalnya bagaimana bahasa Melayu itu diucapkan, bentuk dan sistem bahasa itu. Kita mengkaji secara formal dan objektif bagaimana bunyi-bunyi bahasa itu dihasilkan sistem fonem morfem, kata, frasa dan ayat yang berlainan bentuk dalam bahasa Melayu. Kajian ini dilakukan secara obiektif dan tidak boleh berdasarkan agak-agakan, ramalan, sentimen atau falsafah dan hasil kajian itu pula boleh diuji kebenarannya.

     


  • วัตถุประสงค์

    1.       เพื่อให้นักศึกษาสามารถอธิบายเกี่ยวกับสัทศาสตร์และสัทวิทยาได้

    2.       เพื่อให้นักศึกษาสามารถสามารถอธิบายถึงความแตกต่างระหว่างสัทศาสตร์และสัทวิทยาได้

    3.       เพื่อให้นักศึกษาสามารถสามารถอธิบายถึงความสำคัญของสัทศาสตร์และสัทวิทยาได้

    กิจกรรมในชั้นเรียน

    - บรรยาย/อภิปราย 

    - ให้นักศึกษาฝึกออกเสียง

    - ให้นักศึกษาทำกิจกรรมก่อนเรียนและหลังเรียน


              Apakah yang dimaksudkan dengan bunyi? Bunyi ialah kesan yang didengar oleh telinga yang berlaku apabila udara dari paru-paru keluar melalui pita suara ke rongga tekak, kemudian terus keluar ke rongga mulut atau rongga hidung. Semasa udara keluar melalu rongga tekak dan rongga mulut atau rongga hidung, udara mungkin mengalami gangguan atau sekatan atau mungkin tidak. Udara yang keluar dalam bentuk gelombang itu mengenai bahagian gegendang telinga dan terhasillah bunyi.


  • กิจกรรมในชั้นเรียน

    - บรรยาย/อภิปราย

    - ให้นักศึกษาทำแบบฝึกหัด

  • วัตถุประสงค์

    1.       สามารถอธิบายเกี่ยวกับระบบของการออกเสียงในภาษามลายูได้

    2.       สามารถอธิบายถึงความแตกต่างของการออกเสียงได้

    3.        สามารถออกเสียงสระ และพยัญชนะในภาษามลายูได้ถูกต้อง

    4.       สามารถใช้สัญลักษณ์ IPA แทนเสียงต่างๆในภาษามลายูได้

    กิจกรรมในชั้นเรียน

    - บรรยาย/อภิปราย

    - ให้นักศึกษาฝึกออกเสียง

    - ทำแบบฝึกหัด


              Secara umum, bunyi bahasa dibahagikan kepada dua golongan: vokal, konsonan dan semi-konsonan (D. Jones, 1958:12). Perbezaan ini didasarkan pada ada tidaknya halangan atau gangguan (proses artikulasi) pada alat artikulasi.


  • วัตถุประสงค์

    1.       สามารถอธิบายเกี่ยวกับระบบของการออกเสียงในภาษามลายูได้

    2.       สามารถอธิบายถึงความแตกต่างของการออกเสียงได้

    3.       สามารถออกเสียงสระ และพยัญชนะในภาษามลายูได้ถูกต้อง

    4.       สามารถใช้สัญลักษณ์ IPA แทนเสียงต่างๆในภาษามลายูได้

    กิจกรรมในชั้นเรียนสัปดาห์ที่ 5

    - บรรยาย/อภิปราย

    - ทำความเข้าใจในเนื้อหา

    กิจกรรมในชั้นเรียนสัปดาห์ที่ 6

    - บรรยาย/อภิปราย

    - ทำความเข้าใจในเนื้อหา

    - ฝึกออกเสียง

    - ทำแบบฝึกหัด


              Seperti yang telah dijelaskan dalam pelajaran yang terdahulu, bunyi-bunyi bahasa dapat dibahagikan kepada tiga kategori utama, iaitu bunyi vokal, konsonan dan semi-vokal. Berikut ialah huraian terperinci tentang bunyi-bunyi bahasa berkenaan.



  • วัตถุประสงค์

    1.       สามารถอธิบายเกี่ยวกับหน่อยเสียงในภาษามลายูได้

    2.       สามารถเขียนคำได้

    3.       สามารถสร้างประโยคพื้นฐานได้

    4.       สามารถอธิบายถึงความแตกต่างของประโยคพื้นฐานในภาษามลายูได้

    กิจกรรมการเรียนการสอน

    1.       บรรยายประกอบสไลด์

    2.       ฝึกทักษะของการสร้างคำในภาษามลายู

    3.       ฝึกทักษะในการสร้างประโยคพื้นฐาน


              Fonem suprasegmental yang juga disebut fonem suprapenggalan ialah ciri atau sifat bunyi yang menindihi atau menumpangi sesuatu fonem. Maksudnya ciri suprasegmental hadir bersama-sama fonem penggalan dengan cara menumpangi bunyi segmental. Fonem suprasegmental ini bukannya bunyi segmental atau bunyi penggalan tetapi ciri yang hadir bersama dengan cara menindihi atau menumpangi bunyi penggalan. Fonem suprasegmental tersebut terdiri daripada tekanan, kepanjangan, jeda, tona dan intonasi.



  • วัตถุประสงค์

    1.       สามารถฟัง และเขียนคำได้

    2.       สามารถวิเคราะห์คำได้

    3.       สามารถใช้สัญลักษณ์ IPA ในการถอดคำได้

    กิจกรรมการเรียนการสอนประจำบท

    1.       บรรยาย

    2.       ฝึกทักษะของการเขียนคำโดยใช้สัญลักษณ์ IPA


               Bidang fonemik ialah bidang linguistik yang membincangkan hal yang berkaitan dengan sistem atau fungsi bunyi bahasa. Dalam bidang fonemik, bunyi-bunyi bahasa akan dianalisis dan menentukan taraf sesuatu bunyi itu sama ada bunyi itu distingtif (membezakan makna) atau tidak distingtif. Jika bunyi itu bertaraf distingtif, iaitu membezakan makna, maka bunyi itu dianggap bertaraf fonem. Di sebaliknya, jika bunyi itu tidak distingtif dan tidak membezakan makna, maka bunyi itu dianggap alofon.


  • วัตถุประสงค์

    1.       สามารถฟัง และเขียนคำได้

    2.       สามารถวิเคราะห์คำได้

    3.       สามารถใช้สัญลักษณ์ IPA ในการถอดคำได้

    กิจกรรมการเรียนการสอนประจำบท

    1.       บรรยาย

    2.       ฝึกทักษะของการเขียนคำโดยใช้สัญลักษณ์ IPA

    3.       ทำแบบฝึกหัด

              Transkripsi ialah penulisan dalam bentuk lambang-lambang fonetik daripada lambang-lambang tulisan huruf-huruf biasa. Transkripsi juga menurunkan lambang-lambang bunyi sebutan ke dalam bentuk lambang-lambang fonetik yang setepat mungkin mengikut sebutan sebenar penutur satu-satu bahasa. Dalam transkripsi fonetik, satu lambang digunakan untuk mewakili satu bunyi yang diucapkan. Terdapat dua jenis transkripsi, iaitu transkripsi fonetik dan transkripsi fonemik.


  • ให้นักศึกษาผลิสื่อการเรียนการสอน (สื่อดีจิตอล) ในการออกเสียงสระและพยัญชนะในภาษามลายู


    • ให้นักศึกษาผลิสื่อการเรียนการสอน (สื่อดีจิตอล) ในการออกเสียงสระและพยัญชนะในภาษามลายู

  • สรุปเนื้อหาทั้งหมดโดยอาจารย์รายวิชา